TEMAT
Temat letnich warsztatów oscyluje wokół fenomenu wody. Miasta zawsze
zakładane były tam, gdzie była woda. Ale tylko w części z nich, tak jak w
naszym mieście, woda jest ich główną, organizującą życie cechą. Gdańsk powstał
u ujścia rzeki do zatoki i, dalej, do morza. Woda jest więc tu nie tylko
biologiczną potrzebą, naturalnym pracodawcą, ale i głównym tematem miejskiego
krajobrazu. Powszechność plaż, stoczniowych i portowych nabrzeży, miejskich
nadwodnych bulwarów czyni wodę swoistym stylem życia, codziennym
doświadczeniem: żywiołowa i energetyzująca w jednym miejscu, w innym spokojna i
wyciszająca. Woda, niezależna od kulturowego rytmu miasta, jest codzienną
obecnością natury w mieście i jako taka dostarcza niespodziewanych często wrażeń.
ZAGADNIENIE
Motywem przewodnim warsztatów jest zagadnienie
stanu skupienia. Woda jest najbardziej powszechną substancją, która istnieje w
różnych stanach skupienia i w każdym z nich posiada różne właściwości fizyczne.
Stan skupienia wody jest czasowy, ulega przemianom, woda zamarza i zamienia się
w lód, lód topi się i staje się wodą, woda paruje, a para się skrapla… Podobnym
transformacjom stanów skupienia podlega miejska architektura – raz wznosi się
do istnienia, przez jakiś czas trwa, innym razem rozpada się na części, opada
ku ziemi, znika. Architektura również ma swoje stany skupienia – nim stanie się
elementem krajobrazu jest swoistym potencjałem miejsca -- każda parcela zawiera
przecież architektoniczny potencjał. Architektura raz oddziałuje na wszystkie
nasze zmysły, a innym razem jest całkowicie poza naszym doświadczeniem:
niezauważona, niesłyszana, bezdotykowa.
PROBLEM
Wśród mieszkańców Gdańska popularne jest
stwierdzenie: “Gdańsk jest odwrócony tyłem do wody”. Świadczy to o tym, że
ogromny potencjał jaki niesie za sobą jego lokalizacja, jest ciągle
niewykorzystany i z każdym dniem coraz bardziej zaniedbywany. Dlatego podczas
letniej edycji OSSA 2013 będziemy tworzyć i działać bezpośrednio w
przestrzeniach nadwodnych miasta, a inspiracji dla naszych działań szukać
będziemy w H2O. Celem warsztatów będzie znalezienie kreatywnych rozwiązań z
zakresu sztuki w przestrzeni publicznej oraz interwencji artystycznej na
podstawie dogłębnych analiza tematu i studiowanego obszaru miasta.
METODA PRACY
Niejednokrotnie efekty tygodniowej pracy
uczestników warsztatów zanikały krótko po warsztatach, niejednokrotnie tylko
nieliczna grupa zaproszonych gości mogła poznać działania studentów. W tym roku
pozostawimy po sobie ślady, nie tylko fizyczne ale i mentalne. odejście
od komputerów – wyjście do ludzi to proponowana metoda działania.
Będziemy działać dla ludzi i z ludźmi poprzez interwencję, interakcję i
oddziaływanie na zmysły. Pozostawimy po sobie szereg doznań zarówno wizualnych
jak i sensualnych. Stąd pomysł na interwencję
makiety/formy/działania
w skali 1:1, które choć na chwilę
pozostaną w przestrzeni miasta. Każda z grup z założenia będzie miała ściśle
określony obszar wymagający interwencji. Pragniemy zająć się architekturą
efemeryczną, której trwanie w przestrzeni jest określone w czasie. Chcemy dokonać różnego rodzaju interwencji w
przestrzeń publiczną używając technik performansu i instalacji.